Splnění všech předepsaných zkoušek je základním kriteriem pro naplnění kvalifikace a tvoří spolu s osvojením praktických dovedností a návyků nedílnou součást kvalifikačních požadavků stanovených pro vydání certifikátu pro příslušnou kvalifikační úroveň – 1. stupeň „Certifikovaný účetní“, 2. stupeň „Účetní expert“. Splněním předepsané zkoušky se rozumí i uznání předchozího vzdělání. Posouzení předchozího vzdělání pro účely uznání zkoušek je v kompetenci Rady pro uznání vzdělání a praxe (nezávislý orgán složený z odborníků ze školství a praxe).
Z hlediska obsahového jsou požadavky ke zkouškám vymezeny předmětovými osnovami/sylaby. Pro studijní program "certifikace 2022+" jsou sylaby zveřejněny zde.
Organizaci a řízení zkoušek delegoval Svaz účetních ČR plně do působnosti Institutu.
Celkové pojetí ověřování znalostí (zkoušek) bylo koncipováno podle principů a postupů, které jsou užívány v systému ACCA a dalších prestižních profesně vzdělávacích systémech. Požadavky na znalosti, proces přípravy zkouškových zadání, organizace a průběh zkoušek, přístupy k vyhodnocování zkouškových zadání a další organizační a metodické postupy se řídí doporučeními a standardy Výboru pro mezinárodní vzdělávací standardy účetních IFAC (IAESB).
PRINCIPY A ZÁSADY ZKOUŠKY
OPAKOVÁNÍ ZKOUŠKY
Opakování zkoušky pro adepty, kteří neuspěli u jedné nebo více zkoušek, je možné nejdříve v následujícím řádném termínu konání zkoušek.
Opakování zkoušky není omezeno počtem pokusů. Zkoušky lze opakovat pouze v řádných termínech konání zkoušek.
PLATNOST ZKOUŠKY
Platnost zkoušky v rozpracovaném (neuzavřeném) stupni Certifikovaný účetní je akceptována po dobu 7 let od termínu jejího složení, resp. uznání.
Platnost zkoušky v rozpracovaném (neuzavřeném) stupni Účetní expert je akceptována po dobu 5 let od termínu jejího složení, resp. uznání.
Pokud adept nesloží v této lhůtě všechny zkoušky předepsané pro příslušný stupeň, budou mu anulovány ty zkoušky (uznané nebo složené), které lhůtu přesáhly.
Lhůta pro dokončení zkoušek v rozpracovaném stupni se počítá od první složené nebo uznané zkoušky (uznáním se v tomto případě rozumí souhlasné rozhodnutí Rady pro uznání předchozího vzdělání a praxe na základě žádosti o uznání zkoušky podané adeptem). Vzhledem k tomu, že termíny uznávání se neshodují s termíny zkoušek, je v případě uznaných zkoušek považován za rozhodný termín, od něhož začíná běžet lhůta, nejbližší termín konání zkoušky následující po datu uznání.
Zkoušky, které jsou adeptovi uznány z titulu výkonu profese auditora nebo daňového poradce, jsou z tohoto pravidla zcela vyloučeny, neboť jejich platnost se váže na členství v příslušné profesní komoře.
REVIZE HODNOCENÍ ZKOUŠKY
Systém vyhodnocení zkoušek připouští jeden mimořádný opravný prostředek tzv. "Revizi hodnocení zkoušky". V případě, že adept nebude souhlasit s hodnocením, může požádat o revizi hodnocení zkoušky. Svoji písemnou žádost zašle na adresu ICSÚ nejpozději do 14-ti dnů po vyhlášení výsledků zkoušek. Poplatek za revizi hodnocení zkoušky činí 2 000,- Kč vč. DPH. Revizi hodnocení provede nezávislý expert, a to podle kritérií pro hodnocení zkoušky zpracovaných zkušebním komisařem. Stanovisko revize hodnocení zkoušky potvrdí Komitét pro certifikaci a vzdělávání a vyrozumí žadatele ve lhůtě nejpozději do tří měsíců od podání žádosti. Pravidla a postupy při revizi hodnocení zkoušky jsou vymezeny směrnicí.
PŘIHLÁŠKA KE ZKOUŠCE
Uzávěrka pro podání přihlášky ke zkoušce v jednotlivých zkouškových obdobích je upřesněna u termínů zkoušek - viz zde.
Na zkoušku se můžete přihlásit zde.
© 2024 INSTITUT CERTIFIKACE SVAZU ÚČETNÍCH, a.s. | Mapa stránek | Stránky používají redakční systém i-servis.cz